نورپردازی دیجیتالDMX|شرکت نورپردازی رهاوند

سیستم نورپردازی DMX چیست؟

DMX ( دی ام ایکس ) یک سیستم نورپردازی است که در آن هر چراغ LED ، یک آدرس منحصر به فرد در شبکه دارد.

اصطلاحِ انیمیشن در سیستم های نورپردازی برای پروژه هایی است که از کنترلر DMX فرمان می گیرند و امکان نمایش افکت ها و ریتم های نوری (رقص نور) با رنگهای متغیر را فراهم می کنند. به این پروژه ها اصطلاحا ( پروژه ی نورپردازی دی ام ایکس ) می گویند.

DMX مختصر شده ی عبارت Digital Multiplex است که نام یک پروتکل شبکه ی ارتباطی برای ارسال داده ها می باشد و در شبکه ی دیتای نورپردازی، رنگ و شدت نور هر پروژکتور را تعیین می کند.

 

در یک مجموعه پروژکتور دی ام ایکس می توان رنگ گروه های مختلف را به صورت یکپارچه و هماهنگ تنظیم نمود. همچنین می توان انیمیشن دی ام ایکس را طوری طراحی کرد که هر چراغ رنگی متفاوت از دیگر چراغ ها داشته باشد.

کنترلر DMX چیست؟
کنترلر DMX، یک مدار فرمان می باشد که دیتای مناسب برای چراغ های نورپردازی مجهز به سیستم دی ام ایکس را ارسال می کند.

کنترلر دی ام ایکس در بازار به نام کنترلر پیکسلی هم شناخته می شود. از این کنترلر ها می توان برای کلیه پروژه های نورپردازی RGB-DMX استفاده کرد.

استفاده از کنترلر DMX برای شبکه کردن والواشر ها:
والواشر هایی که بر اساس سیستم نورپردازی DMX ساخته شده اند با دریافت افکت ها و انیمیشن های کنترلر، بازی رنگ و نور را روی دیوار به نمایش می گذارند که شادابی و هیجان زیادی را برای محیط به ارمغان می آورد.

 

به منظور نورپردازی ستونها نیز می توان از چند والواشر کوتاه با چیدمان دایره ای استفاده نمود. پخش نور خروجی والواشر DMX، باید متناسب با ارتفاع دیوار بوده و لنزِ LED ها به صورت سفارشی برای مشتریان گرامی ساخته می شود.

استفاده از کنترلر دی ام ایکس برای شبکه کردن چراغ آبنما و چراغ استخری:
با استفاده از چراغ آبنما DMX و ایجاد انیمیشن های نوری، جذابیت آبنماها در تاریکی شب بیشتر می شود. ترکیب درست نورپردازی DMX با رقص آب و ضرب آهنگ موزیک، یک آبنمای ریتمیک پدید می آورد.

بنابراین تنظیم انیمیشن های مختلف برای انواع چیدمان نازل ها، از مزیت های استفاده از چراغ آبنما DMX است.

در مدل چراغ استخری هم میتوان با تنظیم انیمیشن های دلنشین و ریتمیک، زیبایی خاصی را برای استخرهای عمومی و خصوصی ایجاد نمود. محل نصب چراغ استخری DMX، بر روی لوله کشی فواره های کناری و همچنین جدارِ دیوار استخر می باشد.

پخش نور در چراغ آبنما باید بسته به حجم آب خروجی و طول پرتاب آب نازل ها تنظیم گردد. وظیفه ی این کار بر عهده ی شرکت تولید کننده پروژکتور می باشد.

استفاده از کنترلر DMX برای شبکه کردن پروژکتور ال ای دی:
پروژکتور ال ای دی DMX نوعی از پروژکتورهای RGB می باشد که قابلیت دریافت دیتای DMX را دارد. پروژکتور DMX ، قدرتمند ترین پروژکتور نورپردازی دی ام ایکس می باشد که می تواند در یک پروژه به کار گرفته شود.

مهم ترین مورد استفاده از پروژکتور RGB- DMX، نورپردازی دیوار های مرتفع (بیش از 15 متر) و به صورت عمودی می باشد.

استفاده از کنترلر DMX برای شبکه کردن چراغ دفنی:
نورپردازی دیواره ها، ستون ها و درخت های فضای سبز، از کاربرد های چراغ دفنی DMX می باشد. در این روش، به منظور نورپردازی درختها، میتوان انیمیشن هایی نوشت که در هر لحظه درخت ها رنگی مجزا داشته باشد و افکت های مختلف رقص نور برای آنها ایجاد گردد.

برای نورپردازی DMX در باغ های کلاسیک، از رنگ های فاخر با ریتم انیمیشن آهسته استفاده میگردد. از ریتم تند و رنگهای اشباع نیز برای نورپردازی باغ تالار ها و به منظور جشن و عروسی می توان استفاده کرد.

استفاده از کنترلر دی ام ایکس برای ساخت استیج جشن و عروسی:
استیج DMX یکی از رایج ترین موارد کاربرد کنترلر پیکسلی می باشد. انیمیشن های مختلف، میتوانند در هماهنگی با ریتم یک یا چند موزیک ساخته شوند تا هیجان بیشتری را به مخاطب القا نمایند.
تالارها بزرگترین بازار مصرف استیجِ دی ام ایکس می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر شما

دو × دو =

جستجو در سایت