نورپردازی روف گاردن|شرکت نورپردازی رهاوند

نورپردازی روف گاردن همراه با جدیدترین روش‌ها

نورپردازی یکی از ویژگی‌های اصلی طراحی فضای روف گاردن است. نورپردازی مناسب در شب، فضای روف گاردن را بسیار زیبا و جذاب جلوه می‌دهد. در واقع، با رعایت اصول نورپردازی در روف گاردن می‌توان فضایی زیبا و تاثیرگذار را طراحی نمود. توجه به عناصر طراحی پشت بام سبز را می‌توان یکی از راهکارهای مناسب نورپردازی آن نام برد همچنین یکی از تاثیرگذارترین آیتم‌های جذابیت نمای ساختمان، نورپردازی روف گاردن است.

با استفاده از نور، هویت عناصر جلوه داده می‌شود. نور یک پارامتر مناسب برای نمایان کردن اشیاء و بناهای شاخص است. در واقع از نظر روانی، نورپردازی مناسب در هر فضا، باعث برانگیختن احساسات انسان می‌شود. روف گاردن در هر ساختمانی، یکی از فضاهای کاربردی محسوب می‌شود. بام سبز خانه، باید برای انواع تجربیاتی که برای شما لذت‌بخش است به اندازه کافی متنوع و جذاب طراحی شود. آیا قصد دارید فضای سبز پشت بام خانه خود را نورپردازی کنید؟ ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم شما را با جدیدترین روش‌های نورپردازی روف گاردن آشنا کنیم.

 

سوالات متداول:

چرا نورپردازی فضای روف گاردن ساختمان‌ها مهم هستند؟
اغلب محیط‌هایی مانند، روف گاردن، بالکن و محوطه ساختمان برای گذراندن اوقات فراغت و دورهمی‌ها و استراحت افراد خانواه انتخاب می‌شوند. به همین دلیل نورپردازی این فضاها بسیار مهم است.

برای نورپردازی روف گاردن از چه تجهیزاتی استفاده کنیم؟

برای نورپردازی روف گاردن از چند روش استفاده می‌کنند؟

برای طراحی دیزاین روف گاردن از چه عناصری استفاده کنیم؟

چرا باید فضای بام سبز را نورپردازی کنیم؟

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد، که چرا نورپردازی فضای پشت بام سبز، امری ضروریست؟ در پاسخ باید بگوییم که فضای روف گاردن اغلب برای برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و ایجاد آرامش برای افراد خانواده طراحی می‌شود. فعالیت‌های کاری روزانه و درگیری‌های ذهنی باعث تنش‌ها و خستگی‌ها برای افراد خانواده می‌شود بنابراین ایجاد آرامش و استراحت، برای همه افراد خانواده در ساعات پایانی روز، امری ضروری به حساب می‌آید. معمولا ساعات پایانی روز، برای دورهمی‌های خانوادگی مناسب‌تر بوده و اغلب محیط‌هایی مانند، روف گاردن، بالکن و محوطه ساختمان برای گذراندن اوقات فراغت و دورهمی‌ها انتخاب می‌شوند. فضاهایی مانند؛ روف‌گاردن، بالکن و محوطه ساختمان با نورپردازی مناسب کاربرد بیشتری دارند.

 

اصول نورپردازی بام سبز

اجرای نورپردازی با توجه به کاربرد، ابعاد و اندازه در هر فضا متفاوت است. همچنین تجهیزات نورپردازی در هر فضا، متناسب با عناصر محیط انتخاب می‌شوند. نورپردازی فضاهای باز شامل، نورپردازی محوطه و بام سبز می‌باشد. باید به این نکته توجه داشته باشید، بخشی از هزینه طراحی روف گاردن را نورپردازی آن تشکیل می‌دهد. پس بهتر است با رعایت نکات و اصول طراحی، تجهیزات نورپردازی را خریداری کنید. توجه به نوع تجهیزات نورپردازی و مقدار شدت نور در بخش‌های مختلف بام سبز یکی از موارد مهم طراحی نورپردازی فضای پشت بام سبز است. برای نورپردازی بام سبز، باید ابتدا ابعاد و اندازه کلی فضا را به صورت نمونه اولیه در اختیار داشته باشید. سپس با توجه به بخش‌ها و المان‌های مختلف روف گاردن، متناسب با کارایی آن‌ها، تجهیزات نورپردازی را انتخاب کنید.

اگر مایل هستید فضای روف گاردن خانه خود را به شکل حرفه‌ای نورپردازی کنید. بهتر است با کارشناسان و طراحان معماری مشورت نمایید؛ زیرا آن‌ها به کمک نرم‌افزارهای پیشرفته با ارائه فضا به شکل سه بعدی، اتود اولیه‌ای از نورپردازی بام سبز را در اختیار شما قرار می‌دهند. عناصر و المان‌های مختلف روف گاردن در انتخاب تجهیزات نورپردازی بسیار مؤثر هستند. زیرا به شما کمک می‌کنند در بخش‌های مختلف از چه نوع نورپردازی استفاده کنید.

 

تنوع در تجهیزات نورپردازی فضاهای مختلف ساختمان بسیار زیاد است. به گونه‌ای که شما می‌توانید در هر فضا نورپردازی ویژه‌ای به کار ببرید. برای نورپردازی فضاهای خارجی مانند بام سبز بهتر است، قبل از شروع طراحی، سناریویی در زمینه نورپردازی هر بخش از فضا تعریف شود. بنابراین ابتدا هدف از نورپردازی بخش‌های مختلف را مشخص کنید. کارایی فضاها در نورپردازی آن‌ها کمک شایانی می‌کند. ما در ادامه مطالب تجهیزات پرکاربرد نورپردازی بام سبز را معرفی می‌کنیم؛ تا در طراحی پشت بام سبز انتخاب مناسبی داشته باشید.

نورافکن‌ها برای شاخص کردن المان‌های فضای روف گاردن استفاده می‌شوند. اگر قصد دارید، قسمتی از فضا به شکل ویژه نورپردازی شود، نورافکن‌ها گزینه مناسبی هستند. در واقع به کمک آن‌ها می‌توانید، قسمتی از فضا را نسبت به بخش‌های دیگر متمایز کنید.

چراغ‌های زمینی یا دفنی برای نورپردازی به سبک مدرن بسیار مناسب هستند. در طراحی فضاهای روف گاردن و محوطه ساختمان برای نورپردازی پای درختان و درختچه‌ها از این نوع چراغ‌ها استفاده می‌شود. همچنین برای ایجاد سایه‌های جذاب در محوطه بسیار پرکاربرد هستند. در طراحی محوطه استخر برای زیباتر جلوه دادن اطراف استخر از چراغ‌های زمینی استفاده می‌شود.

 

چراغ‌های پایه‌دار بلند و کوتاه برای زیباتر جلوه‌ دادن مسیرهای پشت‌ بام سبز بسیار پرکاربرد هستند. مسیرهای فضای بام سبز، باید به شکل اصولی نورپردازی شوند تا مسیر قدم زدن برای افراد کاملا واضح جلوه داده شود. این موضوع یکی از مسائل ایمنی برای رفت و آمد افراد در فضای روف گاردن است. در کنار این چراغ‌ها می‌توانید از چراغ‌های زمینی و دفنی استفاده کنید.

چراغ‌ها و لامپ‌های زیرپله‌ای برای نورپردازی پله‌ها، بخش‌های مختلف یک فضا دارای اختلاف ارتفاعی در کف استفاده می‎‌شوند. در صورتی که فضای روف گاردن خانه شما دارای اختلاف ارتفاعی در کف است؛ شما می‌توانید از واش بتن برای پوشش کف و واضح نشان دادن هر سطح در کف فضای روف گادرن به همراه چراغ‌های زیرپله‌ای استفاده کنید. سکوها می‌توانند گزینه مناسبی برای استفاده از این تجهیزات نورپردازی باشند.

چراغ‌های ال.ای.دی برای انواع نورپردازی‌های داخلی و خارجی ساختمان استفاده می‌شوند. تنوع در تولید این لامپ‌ها بسیار زیاد است. برای طراحی ریلی و خطی در فضاها و یا نورپردازی نمای ساختمان‌های مدرن، لامپ‌های ال.ای.دی گزینه بسیار مناسبی هستند.

ریسه‌های نور برای شاخص کردن قسمتی از فضای روف گاردن استفاده می‌شوند. اگر در فضای روف گاردن خانه از آلاچیق و پرگولا استفاده کرده‌اید، نورپردازی این المان‌ها به کمک لامپ‌های ریسه‌ای بسیار جذاب است. در استفاده از این نوع تجهیزات نورپردازی، باید به مسیر سیم‌کشی توجه کنید.

حس‌گرهای حرکتی برای نورپردازی و ایجاد جلوه‌های بصری، مسیرهای رفت و آمد فضای بام سبز و یا محوطه ساختمان استفاده می‌شوند. این حس‌گرها برای نشان دادن مسیرها، هنگام قدم زدن بسیار مؤثر هستند. شاخص کردن ورودی فضای روف گاردن، یکی دیگر از کاربردهای آن می‌باشد.

چراغ‌ها و لامپ‌های دیوارکوب برای جلوه دادن به دیوار سبز در فضای روف گاردن به شما در نورپردازی کمک می‌کنند. بوته‌ها و گل‌ها برای پوشش دیوار سبز استفاده می‌شوندو چراغ‌های دیوارکوب در آن‌ها برای زیباتر جلوه دادن فضا به کار می‌روند. در برخی موارد برای جلوه دادن ورودی فضا، ستون‌ها، پنجره‌ها، درهای تراس در نما و درختان زیبای محوطه از نصب چراغ‌ها در دیوار استفاده می‌شود.

روش‌های مختلف نورپردازی روف گاردن
هدف از نورپردازی فضای بام سبز و محوطه‌ ساختمان، ایجاد امنیت وجذابیت در نمای ساختمان است. برای نورپردازی بام سبز، به طور کلی از دو روش اصلی استفاده می‌شود:

نورپردازی متمرکز و یا توده‌ای
نورپردازی گسترده و یا پراکنده
در ادامه شما را با اجرای این دو روش آشنا می‌کنیم.

 

نورپردازی متمرکز در روف گاردن

نورپردازی متمرکز به شکل تاُکیدی برای شاخص کردن المان‌ها و عناصر فضای روف گاردن استفاده می‌شود. هدف از نورپردازی در این روش، جلوه دادن بخشی از فضا است. فضاهای استخر، آلاچیق، تراس گاردن و گیاهان فضای نشمین در بام سبز برای نورپردازی به روش متمرکز و توده‌ای بسیار مناسب هستند. در این روش سعی کنید، کمتر از نورهای رنگی استفاده نمایید؛ زیرا هدف برجسته کردن عناصر می‌باشد. با قرار دادن نورها‌ی رنگی در اصل ماهیت عناصر را تغییر می‌دهید. نورپردازی متمرکز گل‌ها و گیاهان در شب، جلوه زیبایی به نمای فضای بام سبز خانه شما می‌دهند. ایجاد کنتراست به کمک نورپردازی متمرکز و بازی با سایه‌ها، یکی دیگر از راهکارهای ایجاد جذابیت در فضای روف گاردن است.

نورپردازی گسترده در بام سبز

یکی دیگر از روش‌های پرکاربرد در نورپردازی فضای روف گاردن، نورپردازی گسترده یا پراکنده است. در نورپردازی گسترده، شما می‌توانید از متریال‌های انعکاس‌دهنده مانند شیشه و سنگ استفاده کنید. هم چنین برای ایجاد نورپردازی گسترده به کمک انعکاس نور در محوطه استخر از نورافکن‌ها استفاده کنید. نکته بسیار مهم در طراحی نورپردازی به روش گسترده، استفاده از زوایای مختلف نورپردازی است. با تغییر زاویه و شدت نور در بخش‌های مختلف روف گاردن جلوه‌های بصری زیبایی میتوانید ایجاد کنید.

 

بخش‌های مختلف روف گاردن را چگونه نورپردازی کنیم؟

پس از انتخاب تجهیزات نورپردازی و روش‌های اجرای آن، باید به کارایی بخش‌های مختلف روف گاردن توجه کنید. نورپردازی اصولی بخش‌های مختلف روف گاردن در ایجاد فضایی زیبا و جذاب در پشت بام خانه شما کمک می‌کند. عناصر مختلف روف گاردن شامل؛ آلاچیق و پرگولا، آبنما، ستون‌ها، مجسمه‌ها، مسیرهای رفت و آمد و انواع گیاهان و درختچه‌ها می‌باشد؛ که هرکدام در تزئین فضای روف گاردن، کاربردهای مختلفی دارند. در ادامه شما را با نحوه نورپردازی این عناصر و المان‌ها آشنا می‌کنیم.

آلاچیق، پرگولا و سایبان‌های فضای روف گاردن خانه خود را از نورپردازی دریغ نکنید. استراحت، نشستن و نوشیدن چای در این فضاها بسیار لذت‌بخش است در صورتی که در آن‌ها نورپردازی به شکل اصولی به کار رفته باشد. برای نورپردازی مناسب چنین فضاهایی از نورهای ملایم مانند؛ نورافکن‌ها، ال.ای.دی‌ها یا نورهای مخفی استفاده کنید. این نورپردازی‌ها ضمن ایجاد روشنایی، فضا را زیباتر و جذاب‌تر جلوه می‌دهند. از چراغ‌هایی با شدت نور کمتر با زاویه نور غیرمستقیم استفاده کنید. بر روی جداره‌ها و سقف آلاچیق و پرگولا با سیم‌کشی مناسب، ریسه‌های نوری را به کار ببرید. چراغ‌های دیوارکوب برای نصب روی جداره‌های سایبان‌ها برای ایجاد جذابیت بیشتر فضا به کار می‌روند.

 

نورپردازی آبنما در روف گاردن

آبنماها با طرح‌های مختلفی برای طراحی فضای روف گاردن استفاده می‌شوند. بهتر است برای طراحی فضای روف گاردن به نورپردازی آبنماها توجه کنید. زیرا نقش مهمی در ایجاد جذابیت فضای پشت بام سبز خانه شما دارند. در نورپردازی آبنما می‌توانید از نورهای متمرکز و یا تاٌکیدی استفاده کنید. طراحی آبنما با متریال سنگ و وجود آب در آن برای انعکاس نور در فضای روف گاردن بسیار مؤثر است. نورهای دفنی در پای آبنما‌ها یکی از راهکارهای نورپردازی آن محسوب می‌شود.به طور کلی قرارگیری تجهیزات نوری با زاویه مناسب نسبت به آب استخر و آبنماها، تاثیر بسزایی در درخشندگی فضا دارد. از تجهیزات نورپردازی با زاویه مناسب استفاده کنید و اگر در طراحی فضا از متریال‌های شیشه‌ای و سنگی استفاده کرده‌اید، انعکاس نور نسبت به این متریال‌ها را مد نظر قرار دهید. زیرا در قرارگیری تجهیزات نوری به شما کمک می‌کنند.

 

نورپردازی مسیرها در بام سبز

شما می‌توانید به کمک نورپردازی مسیرهای روف گاردن، افراد را برای ورود به بخش‌های مختلف فضا هدایت کنید. برای نورپردازی مسیرها، تجهیزات نورپردازی مختلفی وجود دارد. چراغ‌های دفنی، چراغ‌های پایه‌دار از موارد پرکاربرد طراحی نورپردازی مسیرها هستند. نوع نورپردازی بخش‌های مختلف روف گاردن در تعیین نورپردازی مسیرهای رفت و آمد بسیار تاثیرگذار است. اگر از درختچه‌ها در طراحی مسیرها استفاده کرده‌اید برای نورپردازی مسیرها، چراغ‌های زمینی و مخفی در پای درختچه‌ها به کار ببرید.

گیاهان، درخت‌ها و درختچه‌ها نقش اصلی را در طراحی فضای روف گاردن ایفا می‌کنند. نورپردازی این عناصر یکی از ویژگی‌های اصلی نورپردازی فضای روف گاردن به شمار می‌آید. با نورپردازی گیاهان و بوته‌ها در اطراف آبنما، آلاچیق‌، استخر‌ و مسیرهای رفت و آمد به نورپردازی فضای بام سبز کمک شایانی می‌کنید. نورهای زمینی در پای درختان به عنوان عناصر عمودی در جلوه نمای روف گاردن بسیار تاثیرگذارند. ساختار متفاوت گیاهان سایه‌های جذابی را با نورپردازی در محیط روف گاردن ایجاد می‌کنند. برگ‌ها و شاخه‌های درختان و درختچه‌ها در بازی سایه‌ها مؤثرند. شما می‌توانید با نورپردازی‌های متفاوت گیاهان، عمق فضا را بیشتر جلوه دهید یا فضا را گسترده‌تر نمایان کنید.

 

نورپردازی ستون‌ها، طاق‌ها و مجسمه‌ها در بام سبز

استفاده از ستون‌ها و طاق‌ها برای طراحی روف گاردن به سبک کلاسیک بسیار پرکاربرد است. نورپردازی مجسمه‌ها در این سبک باعث جذابیت فضا می‌شود. استفاده از چراغ‌های دیوارکوب برای نورپردازی ستون‌ها و طاق‌ها بسیار مناسب است. برای شاخص کردن ستون‌ها، می‌توانید از نورافکن‌ها استفاده کنید. نورپردازی مناسب عناصر اصلی فضای روف گاردن به سبک کلاسیک جذابیت فضا را دوچندان می‌کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر شما

دوازده + هفت =

جستجو در سایت